Päästöt ja liikenne
Vuosia sitten moottoreiden päästöihin ei puututtu muuten kuin ylettömän näkyvyyttä peittävän savutuksen osalta. Silloin moottoriajoneuvot haisivat todella. Päästömittareita ei katsastuksessa käytetty.
Kaupungeissa ilma oli sakeana ja hengitettäessäkin tuntui pahalta jos oli ruuhka-aika. Dieselit pöllyttivät mustaa ja sinistä. Bensan käry kävi henkeen kun polttoaine ei palanut kunnolla.
Pidettiiin normaalina sitä että moottori kävi huonosti kylmänä ja varsinkin dieselit antoivat sinisen huurun pakoputkesta. Käsikäyttöiset rikastimet antoivat joskus liikaa seosta palotilaan ja seurauksena oli nokeentuvia tulppia ja pätkivää käyntiä.
Suuressa maailmassa ongelmat olivat suuria jo 70-luvulla. Amerikassa alkoi tulla katalysaattoreita autoihin kun päästöt saivat aikaan auringon valoa himmentävän sumukerroksen kaupunkien ylle.
Euroopan yhdentyessä alkoi meillekin tulla päästöjen hallintaan määräyksiä. Asiasta keskustetiin Suomessakin ahkerasti. Ennakkopelkoina oli autojen monimutkaistuminen ja hintojen nousu. Lisäksi pelättiin autojen huoltokustannusten nousevan hyvin paljon. Pelättiin ettei katalysaattorit kestä paria vuotta pitempään.
Nyt asia on jo arkipäiväistynyt. Huomaan että niiden ansiosta ilma on puhdistunut kovasti.
Imusarjasuihkutuksella varustettujen ottomoottoreiden osalta asia on ollut järjestyksessä jo kolmisenkymmentä vuotta. Katalysaattoritekniikka toimii.
Dieselit ovat nyt erityisen tarkkailun alaisena. Meille näkymättömistä asioista ollaan huolestuneita, paljaalla silmällä ei erota ilmasta kuinka paljon siinä on typenoksideja tai hiukkasia.
Hengityksen kannalta kuitenkin ilma tuntuu raikkaammalta kuin ennen päästömääräysten tuloa.
Hengitysilman puhtaudesta on puhuttu paljon ja suuri huomio on kiinnitetty dieselmoottoreiden päästöihin. On tehty tutkimuksia joissa pakokaasut ovat joutuneet erityisen tarkkailun alle. Tutkimukset kertovat että ihmisten kuolleisuus tietyltä osin johtuu dieselautojen pakokaasuista. Lisäksi kohutaan siitä että autotehtaiden ponnistelut eivät ole riittäviä pakokaasujen puhdistamiseksi.
Näkeehän tuon ja tuntuu hajuaistissakin että ilma on suhteellisen puhdasta verrattuna aikaan jolloin ei tehty mitään pakokaasuille.
Siteeratakseni erästä Martti Kailan kirjoitusta Tekniikka ja Talous-lehdessä en minäkään usko että dieselmoottoreiden ja hengittämämme ilman hyvyys tai huonous riippuisi lähinnä vain pienhiukkasista ja typpidioksideista.
Eiköhän se riipu kymmenistä, ehkä sadoista muistakin asioista.
Pidän nykyisiä, dieselmoottoreita ja niiden terveysvaikutuksia koskevia, usein ideologisväritteisiä tutkimustuloksia liioittelevina ja yksinkertaistavina Kailan tapaan.
Täällä kuollaan niin monenlaisesta syystä etten usko asian olevan niin selvä.
Maailmassa päästetään ilmaan kaikenlaista muutakin, tehtaiden ja voimalaitosten piipuista.
Liikenne on kaiken aikaa ollut silmätikkuna, vaikka maailman energiavaroista kulutetaan vain reilu kymmenys liikenteessä.
Liikennepolttoaineet alkavat olla osaltaan uusiutuvia ja laatu on parantunut takavuosien ajoista.
Toimintatavastaan johtuen dieselmoottoreiden hyötysuhde on luonnostaan parempi kuin bensiinimoottoreiden. Tuottavat siten vähemmän hiilidioksidia ja säästävät uusiutumattomia luonnonvaroja.
Monessakaan liikkuvassa ratkaisussa on turha haikailla muuta ratkaisua dieselin sijaan koska se on ylivoimainen taloudellisuuden ja käytettävyyden osalta.
Bensiinimoottoreiden tekniikka alkaa olla myös jo niin monimutkaista ettei siitä kannata haaveilla haastajaa. Niissäkin suoraruiskutus aiheuttaa hiukkaspäästöjä joten entistä enemmän tarvitaan suodattimia.
Bensakoneet saavat jäädä pikkuautojen ja muiden kevyiden sovellusten pariin.
Sähköajoneuvojen rynnistyksestä markkinoille kohistaan turhaan, ne soveltuvat harvoin paljon liikkuvien käyttöön puhumattakaan raskaasta kalustosta. Ja jos saadaan käyttöön, niin milläs se sähkö tehdään? Se on vielä kaukainen haave.
Kovien paineiden alla autotehtaat ovat oikoneet joissakin sovelluksissa saadakseen hyväksytyt paperit päästötesteissä. Se on valitettavaa että tehtaiden päättävät ihmiset joutuivat syytettyjen penkille.
Pitäisin kuitenkin syyllisenä tapaa jolla dieseleiden päästörajoja on ahdisteltu.
Koska bensiinimoottorit pääsivät tavallaan helpolla aikanaan, haluttiin ottaa dieselit syyniin koska piti löytää syntipukki.
Kustannukset tietenkin nousevat autojen monimutkaistuessa, joten en yhtään ihmettele autotehtaiden tahtoa oikoa jossain. Silti autot ovat suhteellisen puhtaita, verrattuna aikaan jolloin pakokaasuja ei puhdistettu.
Hyvä että on päästy jo siihen ettei sellaista käryä tarvitse haistella. Nykyiset päästöjä pienentävät laitteet ovat hyviä ja ne kannattaa pitää kunnossa.
Päästömääräyksiä halutaan kuitenkin vielä kiristää vaikka nyt ollaan jo tiukoilla tekniikan suhteen.
Onneksi Bosch on parantanut dieselin päästötekniikkaa edelleen ja lupaa ettei dieselin kuolema ole lähelläkään. Tämä kerrottiin Tekniikka ja Talous lehdessä huhtikuussa.
Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse.
Käytännössä Bosch on jalostanut moottorin ruiskutusjärjestelmän, imuilman järjestelmän sekä lämpötilan ohjauksen.
Kuljettajan ajotapa ei itse asiassa ei enää vaikuta päästöihin. Ei ole merkitystä vaikka painaisi kaasun pohjaan, Boschin insinöörit väittävät.
Huokaisemme helpotuksesta.