Elokuussa 2020 korjaamollemme tuli Bosch EPS815 koepenkki jossa on mahdollista testata ja ohjelmoida VP29/30/44 jakajapumput.

Näitä pumppuja käyttää mm. Audi, BMW, Ford, Opel, Nissan ja Saab. Työkoneissakin on jonkin verran VP-pumppuja, esim Valtra.

VP29/30/44 pumpulle on erikoista on että siinä on oma ohjainlaite, johon moottorin ohjainlaite on yhteydessä CAN väylän kautta.

Pumppuun on ohjelmoitu ominaisuudet ruiskutusta ja ajoituksen säätöä varten. Ohjelmointi vaaditaan aina kun ohjainlaite uusitaan, tehdas toimittaa sen tyhjänä. Koepenkissä sille annetaan varaosanumero ja perusohjelmisto. Sen jälkeen pumppua pyöritetään ja tehdään toimintatestit. Tuloksen perusteella siihen ohjelmoidaan ohjelma jolla pumppu toimii autossa.

Yleisiä vikoja ovat ruiskutussolenoidin ohjaustransistorin rikkoutuminen ja kääntökulma-anturin vioittuminen. Myös ennakkosolenoidi vikoja on ollut.

Korjaaminen on tullut nykyään edulliseksi. Osien saanti on taattu ja korjaus on kohtuullisen helppoa.